Skipsfører og medseilere
København
De eldste norske farmannslovene var opprinnelig ren sedvanerett, og ble nedtegnet på 1000- eller 1100-tallet. Om bord på skipene skulle det være minst én styresmann eller skipper (skipsherre). Ellers bestod besetningen av sjømenn eller matroser og kokk. I tillegg kom ofte medseilere eller passasjerer som betalte for reisen.
I særskilte tilfeller var det også los og tolk om bord. Når eieren ikke fulgte med som skipper overlot han forhandlingene for sine varer til en superkargo. Loven sa at det skulle være en styresmann på hvert skip. På skip som seilte til Island kunne det være flere styresmenn. I denne farten var lasten ofte fordelt på flere eiere.
