Begynnelsen

Vikinger går til angrep i Frankrike. Fra et fransk håndskrift fra omkring 1100. Leidangsskip malt i initialen til Landevernbolken i Landsloven i lovhåndskriftet Codex Hardenbergianus fra første halvdel av 1300-tallet.
Vikinger går til angrep i Frankrike. Fra et fransk håndskrift fra omkring 1100. Leidangsskip malt i initialen til Landevernbolken i Landsloven i lovhåndskriftet Codex Hardenbergianus fra første halvdel av 1300-tallet.

Sjøfart og kystkultur har til alle tider vært en viktig del av det norske folks liv. Topografiske forhold med mye fjell og en lang kystlinje med dype fjordarmer har gjort sjøen til den viktigste transportveien for store deler av landet. Gode havner og en beskyttende skjærgård har skapt et godt grunnlag for slik lokal fart. Rikdom på ettertraktede naturprodukter som trelast og fisk for forbruk og eksport, samt behov for varetilførsel utenfra, har i tillegg ført norske skip til fjernere himmelstrøk.

Den første kjente større handelsplass i Norge var Skiringssal i Vestfold anlagt rundt 800. Det påstås at Norge tidligere enn noe annet europeisk land vant herredømme over sjøen og seilte over åpne havstrekninger, i første omgang innenfor det norrøne området. Det å reise til fremmede land og lære seg fremmede seder og skikker kunne medføre ære, rikdom og berømmelse. Formen for fredelig sjøfart var i begynnelsen byttehandel, men mange hadde også andre formål enn handel. De som reiste ut, var ofte både kjøpmenn og vikinger. I sagaene berettes ved flere anledninger om sjøfarere som først sluttet våpenhvile for å drive handel en avtalt tid. Når tiden var utløpt kunne plyndringen starte. Handelsskip var også rustet til å gå i strid.

<= Forrige side Neste side =>